Usability

Usability

For at enhver brugerorienteret produkt kan blive en succes, kræver det at dette produkt først og fremmest er brugervenligt. Det er nemlig altafgørende om brugeren overhovedet kan finde ud af at betjene produktet. Dette er både gældende for virtuelle produkter som eksempel tunge softwareprogrammer, web-applikationer og hjemmesider. Men brugervenlighed/usability hører dog ikke op her, da det også er et krav indenfor fysiske betjenings produkter, som for eksempel billet automater, elevatore, mobiltelefoner og meget mere.

Ønsker du at vide mere omkring brugervenlighed eller brugervenligheden af dit produkt? Du er mere end velkommen til at skrive til os på denne kontakt formular, så ringer vi dig op, for at høre mere omkring dine ønsker. Dahii tilbyder professionelle usability tests, som bl.a. indebærer brugervenlighedstests foretaget af uafhængige personer. Du som kunde skal blot fortælle os, hvem dit produkt henvender sig til, så foretager vi resten til en fornuftig pris.

Brugervenligheden på et produkt handler ikke om dets udseende eller pris. Gennem brugervenlighed rettes der op på de ting de fleste producenter glemmer under produktudviklingen, da de som regel tror at et produkt er brugervenligt, blot fordi de selv har let ved at benytte det.

Dette er forkert, for brugervenlighed/usability på et produkt omfatter bl.a. følgende parametre:

  • let at lære
  • let at huske
  • effektivt at bruge
  • let forståelig
  • tilfredsstillende at bruge

Disse ovenstående parametre er det man kalder hovedparametre, da alle disse 5 hovedparametre kan uddybes yderligere med flere parametre som:


Let at lære

Et brugervenligt produkt bør være let at lære for en bruger, som benytter det for første gang. Det er derfor vigtigt at have et produkt, som fungerer hurtigt og grafisk giver det udtryk, hvor man siger "et billede siger mere end 1000 ord". Altså skal designet være så enkelt som muligt, men samtidigt også give brugeren en idé om, hvordan produktet benyttes når denne blot ser på produktet. Produktets hurtighed er en vigtig faktor, da det ikke er brugervenligt, hvis en bruger venter for langttid på produktets respons.


Let at huske

Et brugervenligt produkt giver brugeren et hurtigt overblik og er samtidig let genkendelig. Produktet er ensartet, således at det ikke udskiller sig for meget fra andre lignende produkter. Dette gør at brugeren ikke bruger nær så mange resurser på produktlæringsprocessen, som han/hun ville have gjort, hvis det var 100% anderledes i forhold til tidligere lignende produkter.


Effektivt at bruge

Det vigtigste indenfor et produkt er udelukkende dets effektivitet. Hvis produktet ikke er effektivt når brugeren benytter det, så er produktet ligegyldigt for brugeren, hvilket er ens betydende med "nul" success. Det er derfor utrolig vigtigt at udvikle et produkt, som giver de resultater kunden søger på relativt kort tid.


Let forståelig

Et brugervenligt produkt er et produkt, som ikke kræver en ingeniørgrad for at kunne forstå produktets indhold og design. Det skal være let for kunden at kunne læse de tekster, som produktet evt. udskriver, hvis det for eksempel er tale om et elektronisk produkt i form af en mobiltelefon, hvor output typisk er en besked på en lille skærm. Det nytter ikke noget, hvis brugeren ikke forstår produktets output, da det er et must for at et produkt kan være brugervenligt.


Tilfredsstillende at bruge

Når brugeren benytter dit produkt, så skal det være en succes hver gang. Brugeren skal være tilfreds efter hver gang dit produkt benyttes. Dette vil føre til at brugeren vil anbefale dit produkt videre til hans/hendes kollegaer, som evt. kunne benytte dit produkt.

Ønsker du at dine kunder anbefaler dine produkter til andre? For dette kan vi hjælpe dig med, ved at udføre en brugervenlighedstest på dit produkt. Det eneste du skal gøre, er blot at skrive til os via denne kontakt formular, så ringer vi dig op, for at høre mere omkring dine ønsker.

 

Kommenter:

Nulstil

Kategorier

Nyeste artikler

Google sætter fokus på OL
August 10. 2012 0
Vedligeholdelse af SEO
April 30. 2012 0
Hvad er Google +1?
December 10. 2011 1

Populære artikler

Hvad er Google +1?
December 10. 2011 1
Selvreparerende Computer?
Oktober 16. 2010 1
Annoncering på Facebook
Oktober 24. 2010 0
© Copyright 2008-2015 Dahii